Pro jednou jsem se rozhodl psát taky o něčem jiném než jen vysoké literatuře (ehm), tak jsem si řekl, že postnu nějakou hru. To jsem chtěl teda udělat už dávno, ale nějak se na to nedostalo. A protože nejsem troškař (a můžete si to vyložit i tak, že nemám rád Zdeňka Trošku, ačkoli to tady nedává smysl...), napíšu rovnou o celý sérii, a tou bude Legacy of Kain.
Po napsání tohodle kusu se mi úplně přestalo chtít to dopsat, ale pak mi vrátila chuť Awaris přes ICQ...navíc jsem si uvědomil, že to mixuje těžký filozofování o osudu jedince, cestování v čase a upíry, což je tak děsně cool, awesome a brilliant naráz, že to prostě nemůžu jen tak nechat být.
Takže, pro úvod. Děj se odehrává v zemi Nosgoth, kde spolu nějak sžívají lidi a upíři. Nevycházejí spolu nijak extra, sem tam menší genocidka, ale tak nějak to spolu táhnou. Všechno se točí kolem Pillars of Nosgoth, což jsou prostě obří megamagický sloupy, přičemž ke každýmu sloupu patří jeden strážce. Protože děj je sám o sobě dost bordel, napíšu nejdřív něco o hlavních postavách.
Kain
Raziel
Druhá hlavní postava, v průběhu série v některých dílech hrajete za Kaina a jindy za Raziela. Na ose klaďas/záporák je oproti Kainovi výrazně blíž k plusku, nicméně i tak to není úplně vždycky sympaťák. Jako jediná bytost má svobodnou vůli (teda aspoň od určitýho momentu), nicméně sebou nechá tak vorat ostatníma postava, že to má význam prakticky až na závěr série.
Moebius
Strážce času, celou dobu slouží Elder God(ovi, mám tohle skloňovat? vypadá to vtipně...), aniž by věděl, co/kdo to vlastně je. Celou dobu manipuluje jak Kainem, tak Razielem (tudíž vámi...) a nepokrytě se snaží vyhladit veškerý upírstvo.
The Elder
Cosi, co se vydává za boha a strážce koloběhu duší. Pokud jsem to dobře pochopil, více méně na nich jen parazituje. Vypadá jak obří chobotnice. Nesnáší upíry a nejvíc nesnáší Kaina. Důvod - upíři neumíraj, tak prostě brzděj jeho wheel of faith and the circulationof death, born and reborn.
Ariel
Původní Strážkyně rovnováhy a chuděra největší v celý sérii. Celé série začíná její vraždou a de facto končí, když se obětuje a přejde do meče Soul Reaver.
Vorador
Nejstarší upír "klasickýho typu". V ději se tak nějak potácí, sem tam se objeví. Jediná zajímavá věc na něm je, že se záhadně oživí, protože během vývoje hry se rozpadly týmy, které spolupracovaly, čímž vznikl bordel v dějových liniích.
Janos
Poslední z Ancient Vampires a učitel Voradora.. Na začátku hry už je dávno mrtvý, ovšem Raziel se s ním setká během cest časem a nakonec ho i oživí.
Soul Reaver
Meč, jedna ze zásadních částí děje. Skládá se ze dvou částí, materiální upírské a potom spiritual, kterou umí používat Raziel.
Ještě pár detailů k časové linii. Ve hře se cestuje v časem a za výchozí bod se bere narození Kaina, před tím jsou to BK, potom AK (jakože before Kain, after Kain, ale to je asi jasný...)
LoK: Blood Omen
Tuhle hru jsem nehrál, ano nevím, jestli bych ji rozběhal. Na postavu se díváte seshora a jen bijete a bijete a bijete nepřátele. Tak na tenhle typ zábavy mám Diablo...i když po pátým dohrání to byla kapku nuda. Nicméně, podstatný tu je story.
Takže...Ariel je Strážkyně rovnováhy, všechno je sluníčkový, když zčistajasna někdo Ariel zabije. To uvidí její přítel, což je bohužel Strážce mysli (nebo tak něco), a protože větří zradu přímo z kruhu strážců, všechny je nechá zešílet. To jsme v roce 0 (ne...ten neexistuje...takže 1 AK).
Rok 30 AK. Kain je mladý šlechtic, a právě si to štráduje s kámošema z hospy. Bohužel, někdo ho zabije (tahle hra je depresivní hned z kraje...). Probudí se a od Mortania - Strážce smrti - dostane nabídku: buď bude žít dál jako upír a může se pomstít, nebo umře. Kain se dlouho nerozmýšlí, bere upírismus a s vrahy si to rychle vyřídí. Jenže pak mu Mortanius s Ariel (duchem Ariel) začnou nakecávat, že se sice pomstil, ale on to asi zařídil někdo ze Strážců a všichni by měli umřít. Tak Kain se do toho dá a postupně je začne vybíjet. Mezi tím se staví za The Oracle, který uctívali staří upíři, a to mu poví, že na hranicích Nosgothu je děsně zlej hnusák Nemesis s ultragigaarmádou (jen těžko chápu, jak tohle někoho může zaskočit, taková armáda se přece nepřehlídne...ale dobrý). Moebius Kainovi navrhne, že když se Nemesis nedá zabít teď, šlo by to udělat dřív, vzhledem k tomu, že to původně byl král Wiilliam the Just. Takže Kain cestuje do asi 20 BK (nebo BH - before himself?), kde akorát vidí, jak Moebius dává Williamovi Soul Reaver. Sám tímto mečem vyzbrojen to Williamovi nandá a vrátí se zpátky v čase. Jenže chyba lávky. Ale teď malou odbočku.
Osud všech postav ve hře (respektive všech lidí...teda jako i upírů...prostě všech) je předurčený a Kain měl být ten, co zachrání svět, který se po Arielině smrti dostává do čím dál tím většího svrabu. Normálně se osud nedá změnit, ale je tu pár možností, hlavně jde o to vyvolat tak extrémní paradox, že pak můžete měnit budoucnost. Tak například dostat supermegamagickej meč dvakrát do jednoho bodu v čase naráz a ještě přinutit nějaký dvě trubky, aby se s nima porvali.
Takže Kain je zpátky a zjišťuje, že ho Moebius (který se navíc předtím vydával za The Oracle) pěkně podvedl, protože smrt Williama použil jako záminku k vyvolání brutální upíři vyvražďovačky. V tenhle moment je Kain úplně poslední. Nějak se mu podaří zabít Moebia...pak mám v ději trochu mezeru, ale prostě podstatný je, že zbývají dva poslední strážci, jeden z nich je Mortanius. Kain je najde u Sloupů a oba je zabije. Jenže Mortanius se promění v nestvůru - Hylden Lord - a Kain zjistí, že to on je za smrtí Ariel i jeho samotného a celou dobu šlo o zničení Sloupů. Důvod zatím není jasný (a nebude ještě asi 4 díly). Nicméně Kain ho oddělá. Pak se objeví Ariel a sdělí mu úžasnou novinu, tedy že je poslední Strážce rovnováhy a že si bude muset vybrat. Buď se obětuje, vyhladí tak upíry a nastolí v Nosgothu rovnováhu, nebo se ujme vlády, což způsobí totální teror atd. Hráč si může vybrat sám a vliv to má jen na závěrečný video.
LoK: Soul Reaver
Píše se rok 1500 AK. Kain se kdysi rozhodl, že se neobětuje, a vybudoval extrémní upíří impérium. Vytvořil si partu nejbližších upírů, k čemuž použil těla sarafanů - kněží vybíjejících upíry, jejichž řád je už dávno zničený (konkrétně 500 BK). Jedním z nich je i Raziel. Každý upír má nějakou schopnost, ovšem momentálně se věci mají tak, že se schopnost vyvine u Kaina a po nějaké době se projeví i u jednoho z jeho upírů. Bohužel, Razielovi narostou křídla a Kain nic takovýho nemá (tady jsem nikdy nepochopil, jestli to bylo schválně nebo ne). Takže nejdřív je Razielovi poláme (au), pak ho nechá odvléct k obřímu vodnímu víru (au) a nechá ho do něj hodit (au), aby v něm suffer eternally (AU!). Voda totiž nosgothským upírům dost vadí.
Potom co Raziel trpí for whole eternity, probudí se v jeskyni, kde k němu promlouvá The Elder God. Předělal ho z upíra na požírače duší a nabízí mu, aby se pomstil (jeden by čekal, že za zápletka se bude aspoň lehce lišit...no nic). Navíc teď dovede přecházet mezi material realm a spiritual realm, kam odcházejí duše. Raziel se tedy vydá na výpravu, aby pobil svoje vykutálený bratříčky, co ho v klídku mrskli do propasti, a Kaina. Nicméně mezitím proběhla nespecifikovaně dlouhá doba (ano, whole eternity), Nosgoth je v troskách, lidí přežívá hrstka, všichni upíři jsou napůl namutovaný a Kain je totální magor, co usoudil, že je čas, aby to už v Nosgothu pochcípalo fakt všechno. Už v půlce hry je bitka mezi Kainem a Razielem, kterou Raziel projede, Kain ho chce zabít Soul Reaverem, ale ten se o Raziela roztříští. Raziel se propadne do spiritual realm, kde najde druhou, "spiritual" část Reaveru.
Cestou se Raziel dozví, že kdysi býval sarafan, což ho vytočí, protože mu ten řád přijde děsně pure a good a že Kain je fakt svině, že jim tohle udělal. Po vybití sourozenců (až na jednoho, tým měl problémy s dýlkou a přehnanou komplexností hry, tak ho vystříhnul) se opět setká s Kainem, tentokrát v chronoplastu - zařízení na cestováni časem. Následuje pokec, kdy Kain Razielovi řekne, že sarafani byli taky akorát zmetci, že svobodná vůle je kec a že tady to nekončí a zmizí někam v čase. Raziel přirozeně hupsne za ním, na což se můžete eventuálně podívat ZDE
Hra je tentokrát z pohledu třetí osoby a není ani zdaleka tak akční jako zbytek série. Obsahuje docela dost puzzlů, na druhou stranu nikdy nejsou nějak extrémně těžký. Spousta jich je založená na přesunu mezi material real a spiritual realm, protože struktura prostředí se mezi nimi mění (některé mezery se dají třeba přeskočit jen v jednom, objevují se průchoody, atd.). Ve spiritual realm se taky nedá manipulovat s prostředím (třeba otevřít dveře), na čemž je taky pár hlavolamů založeno (např. vytáhnete plošinku do výšky, ale když na ni skočíte, hned sjede, takže to musíte provést ve spititual realm). Z celé série mi upřímně připadá nejzáživnější, protože jak se postupuje dál, je to čím dál tím víc jen mlácení.
LoK: Soul Revaer 2
Raziel přistane v roce 1 AK a setká se s Moebiem, který mu do hlavy pravidelně vtlouká, že má oddělat Kaina. Cestuje ke sloupům, kde se s Kainem setká. Ten mu vysvětlí, že hodlá napravit svoje rozhodnutí, které kdysi (kdysi za 30 let...) udělal. Raziel cestuje dál a narazí na Voradora, který ho navede na to, že by se asi hodilo hodit pokec s Janosem, který je ovšem už pár století mrtvý. Vrátí se do Sarafanské pevnosti (tam se původně objevil) a v kobce Williama the Just se setká s Kainem, kterého ušetří, čímž poprvé provede akt svobodné vůle. Raziel se tedy vrátí za Moebiem a přinutí ho, aby ho poslal do doby, kdy ještě fungoval Serafanský řád, právě probíhali protiupíří čistky a Janos ještě žil... Jenže Moebieus není včerejší (i když, on cestuje časem jak divej, tak těžko říct), a tak ho místo toho pošle do 100 AK, kdy pevnost zrovna drtí útok démonů. Raziel nějak uteče, najde další zařízení na cestování časem a přesune se do 500 BK.
Projde do Janosova sídla. Janos mu vysvětlí, že je strážce Reaveru, ke kterému je teď Raziel záhadně přitahován (toho materiální Reaveru, aby bylo jasno, Raziel má celou dobu tu jeho druhou část...). Bohužel, Raziel vytvořil cestu do Janosova sídla, kterou teď můžou přijít sarafani, což taky udělají. Janos narychlo odteleportuje Raziela a obětuje se, aby ho zachránil. Raziel nakonec vidí svoje sarafanský já, jak zabíjí Janose a ještě se u toho dobře baví, navíc kolem vidí výsledky čistek na upírech, takže mu dojde, že ti sarafani asi nebyli úplně košer. Kněží odnesou Reaver a umírající Janos řekne Razielovi, že ho musí dostat zpět.
Raziel tedy sleduje skupinu až zpátky do pevnosti. Moebius použije svoji protiupíří hůl a vyruší mu spiritual část Reaveru, takže musí popadnout ten normální. Samozřejmě vybije sarafany a nakonec zabije i svoje lidský já. V tu chvíli se mu objeví zpátky i druhá část meče a spojí se s material Reaverem. Oba společně zaútočí na Raziela a začnou ho vysávat, v ten moment mu dojde, že ta dušepožírající část Reaveru je jeho vlastní duše a že je pěkně v háji. Jenže tu se objeví Kain rozhodnutý změnit osud světa a vytrhne Reaver z Raziela. Získá tak nové vzpomínky (tohle je doufám jasný - vzpomínky na dobu, kterou si už prožil, ale v roce 500 BK je to teprve budoucnost...), zjistí, že je to snad ještě horší než předtím a snaží se Razielovi říct, že Janos musí zůstat mrtvý. Ten je ale tak slabý, že ho neslyší a jen se propadne do spiritual realm. Tady zjistí, že je k němu Soul Reaver stále připoutaný, Kain ho tedy nezachránil, jenom jeho osud oddálil.
Jak jsem psal, tahle hra je mnohem akčnější. Bohužel, úplně tady chybí to, co mi na prvním díle přišlo nejlepší, a to je řešení puzzlů pomocí přesunů mezi sférami. Objeví se to asi dvakrát a vždycky vás na to hra upozorní obrázkem na zdi (upřímně, bez toho bych na to nepřišel, protože je to až tak v půlce a úplně jsem zapomněl, že takový řešení může nastat). Už si ani moc nepamatuju, jaký význam tam spiritual realm má. Ale můžete v něm používat pár schopností, co jinak nejde, třeba procházet mřížemi. No ale prostě už to není ono.
LoK: Blood Omen 2
Tuhle hru jsem nehrál a nemám moc přehled o ději, wiki není úplně sdílná. Podstatný je, že tenhle díl víc než zaskočil většinu fanoušků, protože nějakou dobu nikdo netušil, o co ve hře jde. Problém je, že se odehrává v alternativní budoucnosti, která se vytvořila potom, co Kain na konci SR 2 zachránil Raziela. Vlastně si odehrajete ty příšerný vzpomínky, co Kaina tak vyděsily.
Hrajete tedy za Kaina, ale za toho mladého, kterému je v té době asi 100 let a nedávno (pro upíra je před 70 lety nedávno...) se odmítl obětovat. Postupně dobývá Nosgoth, ale postaví se proti němu sarafani (zjevně nejsou tak vyvražděný, jak jsem myslel...) s novou magií, která je zaměřená na upíry. Nakonec je Kain samozřejmě porazí, zjistí, že je celou dobu vede Hylden Lord (ten samej, co byl na konci Blood Omen 1) a děj bude pokračovat k událostem ze Soul Reaveru 1.
LoK: Defiance
Závěr série, kde máte možnost střídavě hrát za Kaina i Raziela. Je to trochu bordel, ale pokusím se to podat jasně.
Kain je v roce 500 BA, kde skončil SR 2. Hledá Moebia, aby zjistil, co je s Razielem. Při tom najde nástěnné malby ukazující válku mezi Ancients (staří upíři, Janos byl poslední z nich) a Hyldens. Upíři vyhráli a uzamkli hyldeny do jiné sféry, ale hyldeni je prokleli nesmrtelností, sterilitou a žízní po krvi. Jakýmsi zámkem hyldenského vězení jsou právě Sloupy Nosgothu.
Raziel je zatím posunut o 500 let dopředu a Elder God ho drží v zajetí. Tomu (překvapivě) uteče a najde Voradora, který ho navede, aby oživil Janose. Za tím účelem by měl jít do Avernské katedrály, kde by měl najít Heart of Darkness. Janos leží mrtvý u Voradora doma, takže stačí dát srdce zpátky a všechno bude v ókeji. Raziel v katedrále najde vyobrazení starých upírů, kteří hromadně páchali sebevraždu potom, co byli prokleti hyldeny. Původně totiž uctívali Elder God(a?) a koloběh života, ze kterého se svojí nesmrtelností jaksi vyřadili.
Kain od Moebia zjistí, co chce Raziel udělat, a nechá se poslat do stejné doby, aby tomu zabránil. Ví totiž, že oživení Janose povede k událostem z Blood Omen 2 (což si tenhle Kain prožil už asi před 1500 lety...). Raziel dorazí do katedrály, kde se utká s posledním bratrem - bývalým sarafinem (s tím, co ho vystřihli se SR 1). Jak se tam dostal není jasný, ale ok. Tady potká Mortania a zjistí, že ten už Heart of Darkness nemá, protože jím oživil Kaina (na začátku Blood Omen). Oba hrdinové se setkávají, Kain se snaží být jednou za rozumnýho, ale Raziel je pod vlivem hyldenů, porazí ho a vyrve mu srdce. Kaina vcucne nějaký portál a probudí se v demon realm, kam byli posláni hyldeni...ale aspoň žije.
Raziel celou dobu postupně posiluje Reaver, ale v posledním posílení mu zabrání Elder God. Proto přijde Ariel a nechá se vcucnout do meče, čímž ho posílí natolik, aby ho mohl porazit. Přibližně v ten moment mladý Kain (nezapomínejme, že události Blood Omen se odehrávají zároveň s Razielovou částí děje...) odmítne sebeobětovat se, čímž oslabí Sloupy natolik, že Hylden Lord úplně ovládne Janose. Bojují s Razielem, a ten prohraje a zase jednou se propadne do spiritual realm. Nějak se zamyslí a dojde mu, že to musel být Elder God, kdo vyvolal válku mezi starými upíry a hyldeny, aby rozšířil řady svých uctívačů, je tak ve své podstatě tím, kdo na Nosgoth přivolal všechny hrůzy, co se staly.
Kain se probojuje z demon realm a dostane se do upírské katedrály, kde najde Moebia, jak podává zprávu Elderovi, a zabije ho. Ve stejný moment je tam i Raziel, ovšem ve spiritual realm. Ukáže Moebiovu duchu pravou podobu Eldera (taková humusná chobotnice) a vysaje jeho duši. Nakonec vejde do jeho těla a nechá se probodnout Kainem. Ten pozdě pochopí, co se děje, a chce Raziela zachránit, ten mu ale řekne, že zachránit nechce. Nechá se tak vtáhnout do meče a odsoudí se k tisícům let utrpení, ovšem dá tak Kainovi možnost vypořádat se Elderem. Taky tak projeví svobodnou vůli (protože Raziel je jediná postava, která jí disponuje) a zároveň naplní osud, že skončí jako spiritual part Reaveru.
Kain oddělá Eldera. Řekl bych and they lived happily ever after, ale všichni buď umřeli nebo jsou upíři, takže jsou vlastně mrtvý... Celá hra tak více méně končí v době, kdy začala.
2 komentářů:
Na hru to má nějak podezřele moc děje:D
Výraz !Before Himself" by si podle mě zsloužil nějaký širší využití!
Jo a někde ve dvou třetinách povídat něco o alternativních vzpomínkách či co a napsat "to je doufám jasný"... to je joke, že jo ?
PS: Jak dlouho ti trvalo tohle napsat?
Trvalo to asi milion let, protože jsem si nejdřív musel udělat pořádek v tom, jak to vůbec bylo :-)
Ne, to není vtip, chtěl jsem se ujistit, že to je všem čtenářům (všem jednomu) jasný :o)
Okomentovat