Broken Age je nedávno vydaná (leden 2014) point-and-click
adventura. V lednu tedy vyšla teprve první kapitola, druhá má podle
stránek hry na Steamu vyjít „ještě letos“. Vývoj hry se zafinancoval na Kickstarteru, čímž se KS aktuálně chlubí obří
reklamou na Broken Age na úvodní straně.
Příběh se dělí na dvě linie – v první je postavou holka
Vella, v druhé pak kluk Shay. Vella žije ve městě dříve proslulém válečnickou
tradicí, nicméně po příchodu příšery Mog Chothra se přeorientovali na pečení
muffinů. Mog Chothra se jednou za asi 16 let vypraví na obchůzku měst, která
„chrání“ a vybere si v nich daň v podobě sežrání několika panen.
Vella se pokouší navrhnout, že by se třeba dalo dělat i něco jiného, než se
nechat sežrat, ostatní na to ale neslyší. Jako jediná se tedy pokusí vzdorovat,
což ji zavede k dalšímu dobrodružství. Shay zatím pobývá na vesmírné lodi,
kterou řídí počítač s osobností přehnaně ochranářské matky. Loď je plná
různých hraček a nutí Shaye k záchranným misím, které ovšem spočívají převážně
v pojídání zmrzliny a mazlení se s plyšáky. Shay pak na lodi objeví
dalšího obyvatele, který se pokouší pomoci mu vzdorovat počítači, není ale
jasné, jestli sám není součást plánu (ať už je cílem matky/počítače cokoli).
Dějově je Broken Age poměrně chytlavá hra, hlavně Shayova
linie, kde se šílená chrastítkovost lodi míchá se strašlivou ujetostí počítače.
Celou dobu se nemůžete zbavit dojmu, že za tím vším něco vězí a že se hra
každou chvílí převrátí v cosi mnohem temnějšího. Vellin příběh je o dost
slabší, je sice akčnější a stane se toho v něm o dost víc, ale člověk musí
vážně dost přimhuřovat oči. Hlavní problém ale je, že Vella je zjevně jediný,
kdo chce s Mog Chothrou něco dělat, ostatní (včetně vybraných obětí) se na
celou věc dost těší a rozhodně nikdo nestojí o to, aby kdokoli pokoušel
s příšerou bojovat. Vella ale může všem cpát, že ona se o to hodlá
pokusit… a nikdo se jí nepokusí zastavit. Mezi příběhy se dá libovolně střídat, dokud jeden z nich nedotáhnete do konce. Střídání je ale celkem irelevantní, protože neslouží např. k řešení hádanek, prostě když člověka nebaví Vella, přeskočí na Shaye. Pokud se ale příběhu něco daří
opravdu skvěle, je to předhazování vodítek k tomu, jak spolu oba příběhy
vlastně souvisejí… jen aby vzápětí další děj celou teorii zadupal do země. Celkem
vtipná hra mezi hráčem a výstavbou příběhu.
Hlavní problém je ale obtížnost logických hádanek,
respektive naprostá absence obtížnosti. Je téměř nemožné se ve hře zaseknout (i
když se mi to jednou povedlo…) a řešení jsou vážně evidentní. Hra je ale asi
cílená spíš na děti (nejen obtížností, ale i nespornou výchovnou snahou). Jsou
tu ovšem i některé temnější momenty a vtipy pro dospělé (nic nevhodného, ale
dítě to často nepochopí, např. hipsterský dřevorubec), je tak asi nejvhodnější
pro rodiče-fanoušky klikaček a jejich děti nebo jako docela roztomilá
odpočinková záležitost. Hra je ovšem v angličtině (česky neexistují ani
titulky), a to ne v angličtině úplně triviální.
Kolem a kolem je Broken Age fajn uvolnění, ale těžko říct,
jestli za to stojí. Také je otázka, kdy se dočkáme druhé (a závěrečné) kapitoly
a jak bude dlouhá. Autoři ovšem ukázali, že příběh dokáží zamotat dost na to,
aby byl Broken Age zajímavý.
0 komentářů:
Okomentovat